więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej
więcej

UAZ (469B/31512)

„Samochód terenowy produkcji radzieckiej produkowany od 1970 do 2007 roku w fabryce UAZ w Ulianowsku. Od roku 1985 z niewielkimi zmianami produkowany pod nazwą UAZ 31512 do roku 2007 [...].

Samochód początkowo przeznaczony dla wojska, szybko zyskał uznanie w innych służbach mundurowych, a nawet wśród osób cywilnych. Używany przez wojska Układu Warszawskiego. Uczestniczył w niemal każdym konflikcie zbrojnym po 1970 roku. Jego parametry sprawiały, że sprawdzał się zarówno w śniegach Syberii, jak i na pustynnych terenach Afryki i Afganistanu.”

(www.wikipedia.pl)

„Samochód UAZ-469B jest pojazdem osobowo-terenowym, dwuosiowym, przeznaczonym do przewozu osób i ładunku.

Może on równocześnie holować jednoosiową przyczepę. Nadwozie samochodu ma czworo drzwi i jest wyposażone w zdejmowaną brezentową opończę, naciąganą na metalowy szkielet.”

(Instrukcja obsługi)

 

Ciekawostki (dla początkujących)

  1. Korba
    Na wyposażeniu UAZ-a (co wcale nie oznacza że w tym który kupisz będzie na 100%) jest korba. Przy użyciu korby można odpalić silnik bez pomocy rozrusznika.

  2. Piekarnik
    UAZ ma piekarnik (niektórzy mają nawet grill;). Piekarnikiem UAZ-owcy nazywają wylot "klimatyzacji" (nagrzewnicy), który ma charakterystyczne zamknięcie, jak w piekarniku.

    Warto też dodać, że ogrzewanie w UAZ-ie włącza się odkręcając zawór doprowadzający gorącą wodę do nagrzewnicy. Niestety, zawór nie znajduje się w kabinie kierowcy, lecz na bloku silnika ;) Czyli chcąc włączyć/wyłączyć ogrzewanie trzeba zatrzymać wóz, podnieść klapę i ustawić zawór w odpowiedniej pozycji.

  3. Żaluzje
    Nie, nie w oknach. UAZ ma żaluzję na chłodnicy, dzięki której można regulować przepływ powietrza do komory silnika (wentylator jest napędzany poprzez pasek klinowy i działa cały czas, również przy zimnym silniku). Pozwala to na szybsze rozgrzanie silnika i utrzymanie jego ciepła przy niskiej temperaturze na zewnątrz.

    To wystarcza na polskie warunki w dobie ocieplenia klimatu. Gdyby jednak zrobiło się zimniej na przód samochodu zakłada się specjalną osłonę (nasza zrobiona jest z filcu i skaju). Gdyby zaś temperatura spadła jeszcze bardziej specjalny ocieplacz można założyć również na maskę samochodu.

    Podobno w zimie na Syberii na blok silnika zakładają kufajki... 

  4. Zdejmowane okna
    Sprawa opuszczania szyb w bocznych drzwiach UAZ-a, np. w czasie upałów, rozwiązana została dość radykalnie - zdejmowane są całe okna (tzw. nadstawki). Do dolnej części drzwi nadstawki mocowane są trzema śrubami.

  5. Dwa baki
    W UAZ-ie są dwa baki paliwa (po ok. 39 litrów każdy) przełączane zaworkiem w podłodze, pod fotelem kierowcy. 

  6. Uaz w TV
    UAZ-y można bardzo często zobaczyć w filmach (np. 9 kompania, filmy o James'ie Bond'zie i inne z wojskami), w których niestety zazwyczaj są dewastowane ;) ,a jak jesteś spostrzegawczy to znajdziesz jakiś model w relacjach z wojen albo z krajów byłej ZSRR.
  7. Wojenne filtry
    Oryginalnych filtrów (paliwa, powietrza) w UAZ-ie nie wymienia się lecz czyści. W starszych silnikach również filtr oleju (tzw. zgrubnego oczyszczania) może być niewymienny. 

  8. Bez prądu
    UAZ-a można zabezpieczyć przed kradzieżą odłączając specjalnym wyłącznikiem "masę". Przy okazji warto ustawić skrzynię redukcyjną w położenie neutralne. 

  9. Gniazdko
    Tak, takie z prądem. Jest UAZ-owym odzwierciedleniem zapalniczki z nowszych samochodów. Znajduje się koło kierowcy i można podłączyć do niego specjalną latarkę. 

  10. Reklama
    Reklama UAZ-a (co prawda huntera) pokazuje (choć z przesadą) jaki jest wytrzymały, warto ją zobaczyć.

OPTY CMS
Masz uwagi do strony? Napisz!